
2021. december 5., vasárnap
Rovancs
2021. augusztus 31., kedd
Díjeső
2021. március 21., vasárnap
Hozott anyag
Pirkadt, amikor az ifjú újdondász kinyitotta
a redakció ajtaját. Először bíztak rá Zummer Fülöp véleménycikket, izgult.
Bekapcsolta a gépet. Megpofozgatta
arcát, és belekezdett.
“Mostantól kezdve már így lesz,
Manfred Weber lett a mi Bucigyurink. Egy szélhámos, akinek semmi köze nincs
konzervativizmushoz és kereszténységhez; egy haramia, akit főként a legnagyobb bűnök,
a kevélység, a mohóság, a harag, sőt mondjuk ki, a bujálkodás jellemez.”
Hátradőlt, végigolvasta a
bekezdést.
“A helyzetet az a honatya
világította meg a legjobban, aki, látván a járványkezelés ciklikus fiaskóit
kimondta: a király meztelen. Nem lehet elfogadni, hogy a magyar embereket így lenézzék.
Ma a járvánnyal szembeni védekezéssel kell foglalkozni, semmilyen szánalmas
játékban nem veszünk részt. Nem asszisztálunk ahhoz, hogy válsághelyzetben
bárki arra vesztegesse az idejét, hogy kiszorítósdit játsszon: egyetemeket,
színházakat kebelezzen be, teljes városokra rontson rá.”
Érezte, amint szövege a billentyűk
alatt valósággal szárnyra kel.
„Szóval az a helyzet, hogy Manfred
Weber a hülye verseit olvassa fel nekünk liberalizmusról, nyitott Európáról,
befogadásról, és mi szóltunk, hogy ezek a versek hülyék. Erre mind ütnek-vágnak
bennünket. Jelentem, eljött a pillanat: végre szabad levegőt szívhatunk!”
Kopogott a klaviatúra.
“A kórházak falai mögött emberek
ezrei fuldokolnak. Ilyenkor a normális ember összefog, hogy megakadályozza a
romlást, a végső romlást, amit a nővérek nélkül maradt kórházak, becsődölt önkormányzatok,
elszegényedő honfitársaink százezrei testesítenek meg. De ezt csak úgy lehet
meggátolni, ha egyként azt kiáltjuk: kifelé, de azonnal ebből a mocsárból!”
Megint lekevert magának egyet. Fújtatott.
“Megáll az ember esze! Azt írja a nyomorult,
az a Weber, hogy még beszélni akart Orbánnal. Beszéljen vele a bojtos farkú
ördög! Az országban naponta százak halnak meg, az embereknek oltásra és tömeges
tesztelésre volna szükségük, és ebben a helyzetben a parlament vezető ereje mivel
töltötte az idejét? Nos, az egészségügy katonai rendbe kényszerítését szervezte,
és az ehhez szükséges bürokratikus trükkökön agyalt!
Föl kell tenni a kérdést: a frakció
havonta sok millió forintot kereső tagjai hány munkaórát töltöttek az oltás
megszervezésével? A választ látjuk. Az egész bagázs szégyellje magát!
A hálózat kitartó munkával
teljesítette küldetését, és hála a Soros- és Gyurcsány-félék, Brüsszel és a
migránsok aknamunkájának a párt ott tart, hogy lassan Mussolinit is jobbról
előzi. Tükörbe kellene nézni.
Őszintén: kik vagytok ti egyáltalán?
A Soros- és Brüsszel-fóbián túl, ami
az egyetlen, összetartó kovászotok, hol vannak az elvek, a kivehető szándék?
Csak a hatalmi téboly látszik, az ön- és közveszélyes harácsolás, meg néha valami
pánikszerű improvizáció! Pár valóságtól elszakadt elme hagymázait
visszakérdezés nélkül, harminc ezüstért kiszolgáljátok. Politikatörténeti
értelemben kártékony, elvtelen senkik lettetek. Szelavi.”
Az újdondász elbizonytalanodott, kellően
illeszkedik-e szövege a vonalra, de már közelgett a lapzárta. Legyintett.
Viszont egy jó kis csattanó még kell.
“IDE FIGYELJ MANFRED WEBER, TUDD
MEG, HOGY TE VAGY A LÚZER!”, írta, és válla mögött gyorsan hármat hátra köpött,
mert úgy emlékezett, az szerencsét hoz.
2021. február 23., kedd
Normális egészségügy 4 és fél lépésben
Miközben
egy még mindig csak félig értett járvány hullámai zajlanak, kormánykörökben fölmerült,
hogy az egészségüggyel csinálni kellene valamit. A Belügyminisztérium e célból
még tavaly tanulmányt rendelt meg, amit 10 évre titkosítottak, majd ősszel a parlament
elfogadott egy jelentős orvosi béremelést tartalmazó, egyébként kínosan
életszerűtlen törvényjavaslatot. Azóta is részletek szivárognak ki egyeztetés
nélküli tervekről, melyek a foszlányok alapján a Gyurcsány-kormány hajdani
koncepciójának egyes elemeit ötvözik olykor a perverzióig szakszerűtlen, félkatonai
elképzelésekkel.
A
rendszer közben a lassú szétesés jeleit mutatja. Tavasszal, a harmadik hullám
csúcsán millió főre vetítve másfélszer annyi kovid-beteget ápoltak itthon
kórházban, mint a legrosszabb időkben Lombardiában. Szekszárdnyi polgár halt meg,
egy részük feleslegesen. A szakma ezekben a napokban írta alá,
hogy tagjaival a jövőben bármit meg lehet csinálni; a dolgozók mára demoralizálódtak,
veszekednek vagy csak fortyognak, sokan hivatásuk elhagyásáról álmodoznak. A kormányzat szeme előtt a Horthy-idők tisztiorvosi rendszerének 100 éves ideája
lebeg, de az ellenzék közzétett programja is csak általánosságokat sorol, az
érdemi kérdéseket a politika résztvevői, mint a forró krumplit, dobálják
egymásnak.
Alábbi
írás ebben a helyzetben igyekszik néhány gyakorlatias, minden résztvevő észszerű magatartása esetén működő lépésre
javaslatot tenni.
A
helyzet megértéséhez azonban indokoltnak tűnik a kérdést tágabb összefüggéseibe
is helyezni.
A
ma ismert betegségek 10 ezer éve, az első emberi települések megjelenése óta léteznek.
Korábbi, vadászó-gyűjtögető, „paleolit” elődeinkre manapság divat nosztalgiával
tekinteni: ők kétségkívül kis csoportokban éltek, háziállataik sem voltak, a
mai betegségek jó részét nem ismerték. Sajnos átlag-élettartamuk 30 év körül volt,
s rövid életük egyetlen ijedt, éhezéssel, fájdalmakkal és menekülésekkel tarkított
túlélő gyakorlat lehetett.
Amióta
az ember megtanult földet művelni és állatot tartani, fokról fokra megismerhette
a semmittevés és bőség luxusát. A kényelemért sajnos új betegségek tömegével
kell fizetnie: magas vérnyomás, cukorbetegség, a daganatos és mentális kórképek
jó része a „városi” életmód következménye.
Az
állattenyésztéssel ragályok tömegét is felvállaltuk. Addig állatokon élő kórokozók
ugrották meg sorban az evolúciós szakadékot: a himlőt és TBC-t szarvasmarháktól
kaptuk, sertések és kacsák adták az influenzavírust, vagy például a kanyarót a kutyák.
A korábbi nagy járványok higiénés intézkedéseknek (csatornázás, tiszta ivóvíz,
mocsarak lecsapolása, vakcináció) köszönhetően Európában visszaszorultak, de a
világ sok részén ma is tízmilliók életét oltják ki.
Az
új járványokat most tanuljuk.
Ahol
pedig betegség üti föl a fejét, megjelennek a gyógyítók. A sámánokat és füvesasszonyokat
először Mezopotámiában váltotta föl hivatásos gyógyító kaszt, a káldeusok. Minden
vallási köntöstől mentes, „tudományos” orvoslás görög földön alakult ki: a
hippokratészi medicina 2300 éven keresztül fejlődött, változott, miközben
alapja szilárd maradt: az orvos a beteg bölcs barátja, aki a maga – csekély! - eszközeivel
minden körülmények között a betegágy mellett áll.
A
görögök sajnos kevés élettani ismerettel rendelkeztek. A női méhet önálló
élőlénynek, az például pedig fölösleges szervnek tekintették. A beteg akkoriban
az orvostól főleg együttérzést várt, nem csodát. Az ipari forradalom 300 éve gyökeres
változásokat indított el: a sztetoszkóp, a hőmérő, a mikroszkóp feltalálása, a
műtéti altatás lehetősége, az antibiotikumok fölfedezése korbban
elképzelhetetlen távlatokat nyitott.
Az
orvosi tevékenység minden korábbinál hatékonyabbá vált.
Minden
változásnak azonban ára van. A szakmai köntösben végzett emberbaráti
tevékenység helyén mára elképesztően drága iparág született. Egy CT vagy MR
készülék százmilliókba, egyetlen beteg sürgősségi ellátása tízezrekbe kerül. Az
orvosi attitűd is változott, a gyógyítók szakmai lehetőségeik birtokában felhagytak
azzal, hogy minden áron betegeik kedvében járjanak, a „nil nocere” hagyományos elvét
állandó kockázat/haszon elemzés váltotta föl. A helyzet sok páciensben kételyt ébreszt,
vajon a rengeteg műszeres beavatkozás közben orvosuk valóban törődik-e velük; egyre
több beteg keresi az alternatív medicina keretei közt a gyógyulást. Megjelent a
„jobb életkörülmények, rosszabb közérzet” szindróma is, pszichoszomatikus
betegek tömege szabadulna tüneteitől, melyekre a modern orvoslás jellegénél
fogva nem talál megoldást.
A
„tisztán organikus” állapotok kezelése sem problémamentes. A szolgáltatás
tárgya maga az ember, teli elképesztően bonyolult, máig csak részben értett
folyamattal, kiszámíthatatlan egyéni reakciókkal, a szakma a legmagasabb
színvonalon űzve sem képes 100%-os eredményt garantálni.
A
klasszikus medicina korában az orvosok jórészt vándoroltak, tehetősebb beteget
vagy járványokat keresve, de az idő múlásával felszerelésük nem vette fel a versenyt
a szaporodó kórházak kínálatával. A szakma bonyolódott. Megjelentek a
specialisták, szakágak tömege vált le; létrejöttek az intenzív egységek, lélegeztető
gépek és monitorok seregével, félig halott betegek hónapokig való életben
tartásának képességével. Az ellátás központjává a XX. század végére egyértelműen
a kórház vált: ma úgyszólván mindenki, minden bajával e high-tech intézményekhez
fordul, a lakosok erre szakosodott osztályokon születnek, ide szállítják őket betegségeikkel,
hogy végül egy speciális osztályon vagy az elfekvőben haljanak meg.
Lépésről
lépésre külön vált az akut (tehát sürgős ellátást igénylő) és a krónikus betegségek
kezelése. A szakma mind több múló, de potenciálisan életveszélyes klinikai állapotot
is felismert. Az akut betegek gyors fogadására az angolszász kórházakban sürgősségi
osztályok alakultak, a világ más részein az ellátás sokáig inkább a helyi hagyományokat
követte.
Kórházi
ágyak és ellátó orvosok számában a fejlett világ ma is hatalmas különbségeket
mutat. 1000 lakosra Japánban 10, Németországban 8, Hollandiában vagy Norvégiában
4, az USA-ban és Angliában 3 kórházi ágy jut. Egy-egy ilyen ágy fenntartása mára
elképesztően drága (ezért, ahol lehetséges, az ellátást az egész világon próbálják
járóbeteg formába terelni).
A
mai, modern kórházüzemben az orvosok akaratlanul is hatalmas összegek felett
diszponálnak, így egy jól képzett szakember hatalmas kincs. Ezer lakosra Monacóban
8 orvos jut, Németországban és Ausztriában 5, Svédországban 4. Angliában vagy
az USA-ban a szám 3 alatt van (Zimbabwében 0.2.)
Egy
nagy értékű, életmentő beavatkozás után minőségi ápolás nélkül elvész a beteg:
az ápolói szakma is fölértékelődött. Ezer lakosra ma Angliában 7, Németországban
és Svédországban 13, Finnországban 15, Monacóban 20 nővér jut.
Az
utolsó évtizedekben a kórházi felvételek „egykapussá” tétele világtendenciává
vált, sürgősségi osztályok alakultak mindenütt. Ezek fenntartása sajnos drága, túlterheltek,
ráadásul az ellátott betegek maximum fele valódi „sürgős eset”, sokakat csak szorongása
vagy kivizsgálásának lassúsága (vö. a járóbeteg rendelések szűk keresztmetszete)
terel a sürgősségire. A zsúfoltság, várakozás és a kényszerű kapkodásból eredő
hibák elkerülhetetlenek.
Magyarországon
1000 főre 7 kórházi ágy, 6 nővér és átlagosan 3,5 orvos esik. A számok az európai
átlagnak jórészt megfelelnek, mégis már a kovid előtti időkben érezhető volt az
egészségügyi rendszer romlása. A háttérben a finanszírozást szokás emlegetni, és
nem ok nélkül: a visegrádi országok közül 2006 és 2018 között a csehek 36, a
szlovákok 44, a lengyelek 77 százalékkal növelték az egy főre jutó egészségügyi
kiadásokat.
Itthon
a bővülés a járvány előtt 3% volt.
A
leszakadást mutatta az „elkerülhető halálozások” alakulása is, e mutatóban 1993-ban
10%-kal voltunk a csehek mögött, 2016-ban a lemaradás 60% volt. Csak 2011 és
2016 között 285 ezer, tehát másfél miskolcnyi 75 évesnél fiatalabb magyar ember
halt meg megelőzhető halálok miatt.
A
járvány alatti, elképesztően magas halálozás a képet csak sötétebbé festi.
A
finanszírozás növelésétől való vonakodást részben magyarázza, hogy a jelenleg is
fennálló rendszer réseiben a pénz jórészt elszivárog. A struktúra hallatlan pazarló.
Érdemes például csupán abba
belegondolni, hány kórházi ágyat foglalt el a „pre-covid időkben” olyan beteg,
akinek esete járóbetegként is megoldható lett volna.
De mi a teendő, ha 30 kilométer sugarú körön belül 3
azonos profilú, évtizedek óta sürgősségi ellátást végző kórházi osztály vegetál?
El lehet várni, hogy a kapacitást egyetlen, megfelelő feltételekkel ellátott
helyszínen egyesítsék? De melyik legyen az?
Vagy hány fölösleges képalkotó vagy labor vizsgálat
történik ma évente puszta rutinból, esetleg csak a beteg szubjektív igénye miatt?
Azonban megkövetelhető egy kizsigerelt orvostól, hogy pillantását állandóan a –
folyton változó - szakmai ajánlásokra függessze? A rendszer nyújt segítséget a számára?
Vannak központi protokollok? Rendszeres, objektív visszajelzés egy orvos munkájáról?
Vagy elvárható-e egy ágytól ágyig rohangáló nővértől,
hogy a kézhigiéné bonyolult szabályait aggályosan betartva a – csak vagyonokért
kezelhető - kórházi fertőzések kialakulását megelőzze? Van az osztályon elég bőrbarát
kézfertőtlenítő? Naprakész számok a menedzsment részéről a multirezisztens fertőzések alakulásáról? Egyáltalán a vezetés figyeli
a kórházat jellemző szakmai indikátorokat, vagy csak mameluk, akit a székén túl
más nem nagyon érdekel?
Esetleg kirendelt egyenruhás, aki legföljebb a konyha
működéséhez tud hozzászólni? Egyáltalán, van még az osztályon nővér?
Egyedül
a hálapénz-rendszer tízmilliárdokat húz (húzott?) ki havonta a járulékfizetők
zsebéből. Az arany Rolexet viselő beteg mégsem került okvetlen előnybe:
gyakrabban rendelte vissza orvosa, tovább maradt kórházban, fölösleges
vizsgálatokon/műtéteken eshetett át. De
elvárható volt egy alulfizetett sebésztől, hogy műtéte indikációja során
kizárólag szakmai szempontok vezessék (tehát eltekintsen a hálapénz várható
nagyságától)? Naponta hány ilyen, relatív indikációjú műtét történt a kovid
előtt Magyarországon? Hány műtét lett volna elvégezhető egynapos sebészet
keretében is, csak csekélyebb hálapénzért?
A
paraszolvencia a betegutakat torzítva hatalmas költségeket generált. Ráadásul tönkretette
a következő nemzedék képzését is: a fiatalok nem jutottak beteghez, elvesztették
a kellő gyakorlat megszerzésének esélyét.
Az
orvostanhallgatók fele ma külföldön tervezi jövőjét.
A
rendszer reformjára korábban történt néhány - észszerűnek szánt - kísérlet, ezek
sorban látványos kudarcot szenvedtek. A diskurzust álszent, irracionális
szóhasználat uralta el. A politikai kockázatot a pillanatnyi kormányzat sokáig nem
vállalta fel, majd a járvány idején most odasózott egyet.
Napjainkra
azonban két körülmény megváltozott: a kovid az egészségügyre tereli a figyelmet,
és a magyar orvosok kamarája is aktívabbá vált. A bevezetett „szolgálati
jogviszony” végeláthatatlan anomáliái a kérdést csak még aktuálisabbá teszik.
Az
írás címében említett „4.5 pont” e fenti kérdéseket járná körbe.
Első pont: Jogállási törvény
A
„szolgálati jogállás” intézménye a XXI. század elején nem nevezhető másnak,
mint dzsenti fejekből kipattant atavizmusnak. Eddig csak problémát generált. Az
orvos nem katona, amint nem is kőfaragó vagy balerina (ráadásul – vélhetően - nincs
is olyan kormányzati szándék, ami közalkalmazotti jogviszonyból ne volna levezényelhető).
Érdemi
munkát alulfizetett, kiégett dolgozókkal kétségkívül nem lehet végeztetni. A jelentős
- orvosi - béremelés elkerülhetetlen volt. A törvény 2023-ra, tehát 3 lépcsőben
a rezidenseknek 5-900 ezer, a szakorvosoknak 1-2,4 milliós bruttó alapbért
ígér, de a szakma többi szereplőjét az intézkedésekből kifelejtették. Ráadásul főleg
(mára bizonytalan -??) EU pénzekből tervezik. Jelen formájában a szakma tagjai
között számtalan feszültséget is generál.
(Orvosi
körökben ma divatos narratíva, hogy az egész béremelés-cirkusz főleg azt a célt
szolgálta, hogy az elbaltázott járványkezelés felelősségét a „kőgazdag”,
„kényeskedő” orvostársadalomra hárítsa. Másik olvasat szerint a kormány az
állami ellátást akarja lebontani, hogy a dolgozókat - valamint a betegeket - a
saját elit által birtokolt magánellátásba terelje.)
A
béremelés sajnos recessziós környezetben indult, kiszámíthatatlan pénzromlás
mellett. Jelen verzió helyett inflációkövető szisztémát kellene kialkudni: jó
példa a képviselői alapbér, mely a mindenkori előző évi átlagbér 3-szorosa. Alternatívaként
szóba jöhet egy lobbierős csoport bérviszonyainak átvétele: a bírói bértábla
például (jelenleg havi 450 ezer és 2 millió forint között „húz”) nemcsak
alliterál, hanem bevezetése az orvosok számára előnyös, társadalmilag pedig valószínűleg
elfogadható volna. A nővérek és asszisztensek jövedelmét azonban – a
jogszolgáltatásból ismert módon, méltányos szorzókkal - illeszteni kell. Egymás
munkájára támaszkodó, együtt dolgozó kollégákról van szó.
„Másfeledik” pont: A
béremelés ütemezése
Jelen
gondolatmenet egyik pillére az emelés időbeli „tagolása”. 3 vagy több részre
szabdalni a folyamatot értelmetlen. Másfelől a bérnövekmény kétségkívül nem
juthat el egyetlen lépcsőben a résztvevőkhöz: a finanszírozó jogos igénye, hogy
nagyobb összeg észszerűbb gazdálkodási keretbe érkezzen.
A
növekmény első részét lehet csak rögtön, teljes körben az érdekeltekhez eljuttatni
(amint ez az orvosoknál lényegében megtörtént); a második felét csak egy
észszerű struktúraváltás után. E kétlépcsős emelés dolgozói nyomást
biztosíthatna a változások végigviteléhez, és a finanszírozó számára is
garantálná ugyanezt: egy megújult, dolgozóit becsülő, az ellátás színvonalát pedig
javító rendszer kikényszerítését.
„Két és feledik” pont: A struktúra észszerű
átalakítása
E
bonyolult kérdéskör tulajdonképpen pár triviális elvre lecsupaszítható. Egyik
fundamentuma, hogy fekvőbeteg ellátásban lehetőleg mozgásában gátolt (tehát
fekvő) beteg részesüljön.
A
szakma fejlődése mára az esetek jó részében a sürgős betegek „lábon” való
kivizsgálását lehetővé teszi. Ez az elv semmiképp nem jelenthet kórházbezárást:
jelen ágyakra rehabilitációs, ápolási és/vagy hospice profillal szükség van.
Abban
azonban egyetértésre kell jutni, hogy ennyi akut kiskórházat, sürgősségi
ügyeleti sort a Brunei Szultánság sem bírna el.
Szerencsés
adottság, hogy ezek az - általában orvoshiányban szenvedő - kiskórházak
diagnosztikai szempontból kielégítően felszereltek (CT, ultrahang, endoszkópok,
stb.). Nagy tapasztalatú, idősebb kollégák tömege dolgozik itt. A mai felvételes
osztályok helyén a jelenlegi szakmákból – kardiológia, gasztroenterológia, „kis
traumatológia”, „kis (tehát gyakorlatilag egynapos) sebészet”, urológia, neurológia,
stb., a skála a helyi adottságok függvényében tetszés szerint bővíthető -
„rapid ambulanciák” rendszerét kellene kialakítani. E rendelések 24 órán belül,
előjegyzés nélkül (de háziorvosi beutalóval) fogadnák a betegeket.
A
helyben maradó kollégák egyetlen nappali műszakban, a jelenlegi diagnosztikát
használva a lakosság jelentős részét el tudnák látni. Lábon érkező „kétes” és
„félsürgős” esetek sokaságát tudnák kivizsgálni a mostani alternatíva (több
hónapos szakrendelői várakozás vagy egy zsúfolt sürgősségi osztály előterében
való végtelen ücsörgés) helyett.
A
tapasztalt kollégák korábbi praxisukat természetesen tovább vihetnék. A rugalmasabb
fiatalok (rezidensek és fiatal szakorvosok) azonban ebben a struktúrában nagy
esetszámú akut betegellátó központokba kerülnének: együttműködésükért cserébe európai
jövedelemhez, hatalmas szakmai tapasztalathoz és igény szerint tudományos
lehetőséghez jutnának.
E
fölvetések egy része a – vélhető - kormányzati tervekben is fölsejlik, sajnos
reflexszerű, heves ellenkezést kiváltva. Kár volna az ésszerűséget politikai
okokból kukába dobni, egyáltalán, ideje volna a politikai vonzalmakat kirekeszteni
a szakma jövőjéről szóló diskurzusból.
A
párbeszéd időszaka semmiképp nem megkerülhető. E nagy esetszámú kórházakat például
hírek szerint a megyei kórházak rendszerében kívánják megszervezni. Azonban a
XXI. század számos aranyáron mért eljárását - akut szív- és agyi infarktusok
ellátása, drága onkológiai kezelések, égéssebészet, idegsebészet, stb. - nem
érdemes 1-3 milliós populáció alatt megszervezni. E tény megyei rendszer
helyett (a magyar megyék lakossága 200 és 600 ezer fő között húz) regionális
gondolkodást is igényel(ne). Ilyen változások tömegéhez viszont elkerülhetetlen
a helyi adottságok ismerete. Lokális egyeztetések sorára, tervezésre, helyi
alkuk tömegére lenne szükség.
Politikusokból
és érintett szakmai vezetőkből tárgyaló munkacsoportok alakulhatnának (akár Nemzeti
Regionális Egyeztető Tanácsoknak is nevezhetnénk őket). A területi
szervezetekkel, helyismerettel és szakismerettel rendelkező orvosi kamara
bevonása is elkerülhetetlen.
Egyetlen
központból a feladat, fájdalom, levezényelhetetlen. Kérdés, központosítási
szenvedélyétől fűtve a pillanatnyi állami vezetés képes-e intellektuális
horizontját a belügyi-katonai szervezeti megoldásokon túlra emelni.
Enélkül
viszont csak a sárdagasztás folytatódik.
„Három és feledik” pont: Hálapénz
A
paraszolvencia évtizedes, tűrt hagyományból mára az üzemszerű működést erodáló,
maró anyaggá vált. A múltat azonban nem könnyű egy csapásra eltörölni (ennek
kísérlete napjainkban zajlik). Ráadásul egyre világosabb, hogy a „hálapénz-rendszernek”
voltak kétségtelen pozitívumai is (a többletmunka ösztönzése, vagy a betegekkel
kiépített, tartósan jó kapcsolat). Nem látható, ezeket egy új rend hogyan
pótolja. Érdemes volna szemügyre venni talán egyes, nálunk hatékonyabban rendszert
váltó országok (pl. Csehország) példáját.
Nyílvánvalóan
a paraszolvencia minden kezelés előtt
vagy közben adódó formáját vasszigorral
szankcionálni kell. Viszont, hogy egy zárójelentés átadása után mi történik, valószínűleg
lehetetlen szabályozni. A hála természetes érzés, kifejezésének valamilyen
formája a világ összes egészségügyi rendszerében ismert; orvosokra vadászó
TEK-brigádok helyett valószínűleg okosabb megoldás is létezik.
Utolsó pont: Nemzeti Egészségügyi Hozzájárulás
Egy
ország egészségügyével okosan gazdálkodni lehetetlen a lakosság segítsége nélkül.
Egészségi állapotunkat nem kis részben életmódunk határozza meg. Szerencsés
volna arra ösztönözni az embereket, hogy jobban ügyeljenek saját egészségükre.
Ehelyütt érdemes a keresztény alaptételt is fölidézni, miszerint az ember
gyarló - például amihez ingyen jut, kevésbé becsüli meg.
A
vizitdíj intézménye Magyarországon megbukott, a szó maga obszcénné vált,
diskurzus róla nem folytatható. Azon azonban érdemes elgondolkodni, miért
alkalmazza mégis valamilyen formáját az EU tagországainak többsége (ráadásul
2018-ban a 15 legjobb ellátást nyújtó ország mindegyike ilyen volt).
A
kérdés irodalmát föllapozva a hajdani magyar vizitdíj sokszorosa esetén 1% körül
marad azok aránya, akik a díjfizetés miatt
nem jutnak indokolt ellátáshoz. A mai magyar narratíva álszentségét jellemzi,
hogy pillanatnyilag a világ 5 azon nemzete közé tartozunk, ahol a legmagasabb a lakosság zsebből való
egészségügyi hozzájárulása - csak épp az hálapénz és/vagy magánorvos
igénybevétele formájában történik.
Nincs
ésszerű érv egyfajta Nemzeti Egészségügyi Hozzájárulás bevezetése ellen. A
rendszernek természetesen emberségesnek kell maradnia, s csak szimbolikus
összeget társíthat egy-egy orvos-beteg találkozáshoz. 400 forint vizitenként, a
kevésbé módosakra tekintettel 4000 forintos havi és 10 ezer Ft éves plafonnal -
mentes volna minden mentővel beszállított beteg, a gyerekek 18 éves korukig és
a kismamák. A kisnyugdíjasok karácsony előtt visszakaphatnák évi befizetésüket.
Az
adminisztráció az EESZT révén minimális lenne.
A
befolyt összeg kizárólag a kórházi étkezés javítására és a kiemelkedő nővérek
jutalmazására volna fordítható, kivétel a háziorvosi ellátás, ahol az összeget
a praxisok önállóan használnák fel; cserébe talán az ellátatlan háziorvosi
körzetek száma némileg csökkenne.
Egyetlen
kérdés marad nyitva: hogy van-e még Magyarországon esély érdemi, politikai elfogultságokon
túllépő vitára.
2021. január 21., csütörtök
Beiktatás
Ott lebzselt a külügy vezetője is.
Derűsen megigazította sztreccsnadrágját.
2021. január 11., hétfő
Fólia
A
Forbes magazin decemberi száma szerint 2020 legdivatosabb ruhadarabja a fóliasisak volt. Viselése előnyös, jól mutat politikuson és az átlagpolgáron egyaránt, textúrája
különösen háttérhálózati szakemberek, gyíkemberhívők, professzionális maszktagadók
és vakcinarettegők megjelenését dobja fel
Azonban
nincsen árny fény nélkül - vagy fordítva? E csillogó kiegészítő viselése nem teljesen
veszélytelen. Tökfödője miatt zuhant le például gőzhajtású rakétájával az
amerikai Mike A. Hughes, aki a magasból kívánt megbizonyosodni arról, hogy a
Föld valóban lapos, de visszafelé nem nyílt ki konyhai abroszokból barkácsolt ejtőernyője.
Szerencsésebb
véget ért az olasz Zuccone házaspár, akik kocsijukat eladva motorcsónakot
vásároltak, hogy kihajózzanak a földtányér szélére. Lampedusa szigete felé vették
az irányt, de iránytűjük használati utasítása elázott, és eltévedtek. Életüket
egy Bansky nevű utcai festő rózsaszín migránsmentő hajójának köszönhetik, miáltal Ustica szigetén két hétre karanténba kerültek, ahol a táborban nyüzsgő
gaboni lakosokkal várakozáson felül kijöttek: rituális törzsi maszkokat
készítettek, valamint megismerkedtek a hastífusz lényegesebb formáival is.
E matt fejvédő újabban a magyarság körében is népszerűvé vált. Nem csoda: rólunk
egy leibachi krónika már ezer éve följegyezte, hogy kerecsenszárnyas íjainknál
és vízibivaly tülkeinknél csak csavaros észjárásunk félelmesebb. Márpedig az
egészséges gondolkodás járványok idején tudvalevőleg fölértékelődik. Egy német,
amerikai, esetleg orosz vakcinától idegenkedni, pusztán azért, mert a logisztikát
bonyolító bagázs fő kommunikációs eszköze az ordítozás és a furkósbot (plusz 10 év titkosítás),
nyilvánvalóan észszerű. Legföljebb némelyekben támad keserű szájíz, hiszen oltás ellen már korábban is hergeltek híveket, igaz, akkoriban csak influenza zajlott a
Kárpátok ölén, mi több, a vakcina a minősített pancserkormányzás miatt
még hiánycikké sem válhatott, ugyanis nagy mennyiségben gyártották idehaza.
Tapasztalt asztrálterapeuták szerint a bizalmatlanság az ellenzéki szavazóbázis soraiban amúgy is erősebb, ők asztrálfényre érzékenyek, így a magas spirituális erők könnyebben rájuk találnak. A kormánypárt hívei többnyire hegyes vidéken lakozván (Zöldmál, Sashegy, Rózsadomb) ab ovo optimistábbak, habár őket meg az univerzum magasba törő energiaszintje nem támogatja kellőképp, így maszkviselés-tagadással kénytelenek opponálni.
Az esékenyebb völgyi fóliások már egyszerű fizikai okokból is kitettek, lévén az alacsonyabb energiák - ld. elektromos pókhálók! - fizikai okból megrekednek az alacsonyabb övezetekben, főleg a padlón és sarkokban. Hoppá!
A
fóliasatyak azonban hiába elegáns viselet, az evolúció könyörtelen törvényei szerint
a vakcinatagadók tartós ragály esetén végül kiszelektálódnak. E tény csöppet sem
szimpatikus, de ez van. Rüdiger von Hausschuhe,
neves bajor virológus odáig ment friss véleménycikkében (Thüringer Allgemeine, azonnal bezúzva), hogy az oltakozás magyarság általi elutasítása lényegében a herderi
jóslat beteljesülése. A jelenség által egyben a bajorság (melynek
80%-a ismeretlen okokból hajlik az oltakozásra) végre méltó revanst vehet a
pozsonyi csatában elszenvedett elemi erejű vereségért.
Arany lapjaink
X.Y.
vírus és miniszterelnök ruganyosan lépett föl a pulpitusra. Divatosan buggyos
nadrágját átmenetileg eltakarta a faburkolat.
Megkezdődtek
a napirend előtti felszólalások.
H.
Kamilló honatya kérdésére X.Y. határozottan cáfolta, hogy személyesen hozta
volna be a koronavírus második hullámát az országba. Elmondta, mindvégig
szigorúan tartotta magát a „Több Balaton, kevesebb Adria” elvhez, ezért
balatoni tartózkodásánál egy nappal rövidebb ideig hajókázott a festői horvát
szigetvilágban. Egyébként sem tartja elegánsnak, hogy bárki saját – közvetlen
vagy közvetett - tulajdonú szállodájában nyaraljon.
Z.
Szaniszló fölvetésére, hogy miért kormányközeli összeröffenések képezték az
első gócpontokat szeptemberben, X.Y. az ellenzék magába forduló életmódját
hibáztatta. Leszögezte, a romkocsmák mélyén merengő, állástalan diplomásoknak
még a járvány terjesztéséhez sincs tehetsége.
N. Tasziló ezután megkérdezte, szomszédainkhoz képest miért csak hónapos késéssel rendelte el a kormány a polgárok kontakt találkozásainak korlátozását, miközben minden számunk duplája volt a szomszédos mutatóknak.
X.Y. találó „sorosgazdival”
válaszolt.
N.
Tasziló személyes érintettségére hivatkozva „putyingazdival” kontrázott, sőt belengette
egy szubkontra lehetőségét is.
V. Bogyiszló honanya következett. Állítására, miszerint a kormány valamiért
nem kívánja potenciálisan fertőző polgártársaink kiszűrésével és átmeneti
kerülésével kézben tartani a helyzetet, X.Y. a magyar karakter sajátosságaira
hívta fel a figyelmet. Röviden idézett A. Moravia Unalom, majd G.G. Marquez 100
év magány című művéből is.
V.
Bogyiszló közbevetésére, miszerint legalább keletre figyelnénk, ha már állítólag
onnan fúj a szél (az élelmes honanya közben okostelefonján a “death”, “corona”,
valamint “Taivan”, “New Zeeland”, “Vietnam” és “South Korea” szavak bepötyögésével
adatokat is szolgáltatott – terített durchmars!), X.Y. adventi elmélyülést és krumpliban
gazdag Karácsonyt kívánt (Fedák Sári).
D.
Ulászló ugyancsak az ellenzéki padsorokból azt kérdezte, mi magyarázza a
járványkezelés kaotikus számait. X.Y. felhívta a honatya figyelmét, hogy a
járvány nem politikai kérdés; most, hogy sikerült megállítani a
Soros-hálózatot, gender akcióterv helyett az ereszcsatornák korszerűsítése
élvez abszolút prioritást.
X.Y.
népszerű virus és miniszterelnök ezután viszontválasszal is élt. Kifejtette, képviselőtársai
higgyék el, a virus valójában nem ő, ez hatalmas félreértés az ellenzék
részéről. G. Poroszló padja mögül tiszteletlenül felugorva röviden tájékoztatta, hogy az Alkotmánybíróság 3048/2020 számú határozata szerint minden közszereplő tűrni
köteles, ha egy közéleti vitában vírusnak nevezik.
X.Y.
e ponton mérgében a teljes ellenzéket lekolbászozta. Hozzátette, hogy csak az
Európai Néppárt állhatatos tagjaként fogalmaz ilyen visszafogottan.
Napirend
végeztével Házelnök Úr javaslatára a Tisztelt Ház egyhangúan megszavazta, hogy a
vita az 1886 óta vezetett Országgyűlési Almanach arany lapjaira fölkerüljön.